Am mai vorbit pe blog despre strategie. Am atins aspecte precum formularea și implementarea unei strategii. Ei bine, a venit timpul să discutăm pentru ce facem asta. Mai bine zis, care este rolul strategiei și de ce este importantă în afaceri?

Să fii antreprenor nu este cea mai ușoară meserie. Cei care zic că antreprenor te naști, cu siguranță nu știu câte nopți nedormite sunt în spatele unei afaceri de succes cum ar fi de exemplu un studio de animație.

Până și corporațiile gigante de astăzi au avut un început. Unele din ele au început prin garajul părinților sau prin subsoluri dubioase. Și atunci, cum se face că unele din ele au ajuns astăzi să valoreze mai mult decât PIB-urile unor țări?

Unii ar zice că este meritul fondatorilor. Alții vor spune că au avut o strategie bine pusă la punct, iar cei mai neîncrezători vor afirma că au avut un context potrivit și un mediu economic prielnic. Cu toții vor avea dreptate. Și totuși, cum de unii au reușit în timp ce alții nu au reușit să se dezvolte?

Aici intervine rolul strategiei. Cei care au reușit au dat un rol major pentru strategia pe care au dezvoltat-o. Au pus accent atât pentru formularea ei, cât și pentru implementarea acesteia la cele mai înalte standarde.

Există multe roluri ale strategiei în cadrul unei organizații. Acest articol prezintă 4 roluri ale strategiei care sunt prezente în fiecare organizație strategică.

Rolul strategiei este de a oferi un plan de acțiune

Acesta este rolul principal pentru o strategie. Oferă un plan de acțiune general, care trebuie pus în aplicare pentru a obține rezultatele și a îndeplini obiectivele.

La nivel de organizație, în funcție de mărimea acesteia strategia poate fi organizată în mai multe compartimente.

De exemplu, poate exista o strategie generală, care poate conține strategii pentru fiecare departament. Sau poate exista o strategie complexă cu mai multe planuri de acțiune.

Nu există o abordare corectă sau greșită. Fiecare organizație este specifică, prin urmare cei care vor fi responsabili de strategie vor avea o analiză individuală. Acest aspect este valabil pentru întreaga organizație, indiferent că discutăm despre departamentul de marketing, PR, contabilitate sau logistică.

Care este rolul strategiei în afaceri?

Oferă cadrul pentru planificarea operațională

Strategiile oferă cadrul pentru planuri, canalizând deciziile operaționale și deseori predecizându-le. Dacă strategiile sunt elaborate cu atenție și înțelese în mod corespunzător de către manageri, acestea oferă un cadru mai consistent pentru planificarea operațională.

Dacă această coerență există și se aplică, ar exista desfășurarea resurselor organizaționale în acele domenii în care își găsesc o utilizare mai bună. Strategiile definesc aria de afaceri atât din punct de vedere al clienților, cât și al zonelor geografice deservite.

Cu cât mai bună este definirea acestor zone, cu atât mai bună va fi utilizarea resurselor. De exemplu, dacă o organizație a stabilit că va introduce noi produse pe piață, va aloca mai multe resurse activităților de cercetare și dezvoltare, ceea ce se reflectă în pregătirea bugetului.

Claritate în direcția activităților

Strategiile se concentrează pe direcționarea activităților, specificând ce activități trebuie întreprinse pentru atingerea obiectivelor organizaționale. Acestea fac obiectivele organizaționale mai clare și mai specifice.

De exemplu, o organizație de afaceri își poate defini obiectivul ca profit sau o organizație non-comercială își poate defini obiectivul ca un obiectiv social. Dar aceste definiții sunt prea largi și chiar vagi pentru a le pune în funcțiune.

Acestea sunt mai bine definite prin strategii, care se concentrează pe obiectivele operaționale și le fac mai practice. De exemplu, strategiile vor furniza modul în care obiectivul de profit poate fi definit brusc în termeni de cât de multe profituri trebuie obținute și ce resurse trebuie alocate pentru aceasta.

Se va planifica cât profit trebuie câștigat și ce resurse vor fi necesare pentru a fi îndeplinite. Atunci când obiectivele sunt precizate în acești termeni, ele oferă o direcție clară persoanelor din organizație responsabile de implementarea diferitelor linii de acțiune.

Majoritatea oamenilor au performanțe mai bune dacă știu clar ce se așteaptă de la ei să facă și unde se îndreaptă organizația lor

Rolul strategiei este de a crește eficacitatea organizațională

Strategiile asigură eficacitatea organizațională în mai multe moduri. Conceptul de eficacitate este că organizația este capabilă să își atingă obiectivele în cadrul resurselor date.

Astfel, pentru eficiență, nu este necesar doar ca resursele să fie puse la maximum din eficiența lor, ci și să fie puse într-un mod care să le asigure contribuția maximă la obiectivele organizaționale.

De fapt, angajarea unui management strategic care precizează obiectivul organizației în contextul resurselor date poate face acest lucru. Prin urmare, fiecare resursă a organizației are o utilizare specifică la un moment dat.

Astfel, strategiile asigură că resursele sunt puse în acțiune într-un mod în care acestea au fost specificate. Dacă se face acest lucru, organizația va atinge eficacitatea.

Satisfacția personalului

Strategiile contribuie la eficacitatea organizației, oferind satisfacție personalului organizației. În organizația în care se urmărește procesul formal de management strategic, oamenii sunt mai mulțumiți de prescrierea definită a rolurilor lor, reducând astfel conflictul de roluri și ambiguitatea rolului.

Dacă deciziile sunt sistematizate în organizație, toată lumea știe cum să procedeze, cum să contribuie la atingerea obiectivelor organizaționale, unde informațiile pot fi disponibile, cine poate lua decizii etc. O astfel de claritate va aduce eficacitate la nivel individual și, în consecință, la nivel organizațional.

Strategiile oferă toate aceste lucruri în organizație, prin care totul este clar.

Privind rolul strategiei, Ross și Kami au sugerat „fără o strategie, organizația este ca o navă fără cârmă, care circulă în cercuri. Este ca un vagabond, care nu are unde să meargă”. Aceștia atribuie majoritatea eșecurilor comerciale lipsei de strategie sau strategiei greșite, inclusiv a lipsei de implementare a unei strategii rezonabile.

Ei concluzionează din studiul lor că, fără o strategie adecvată implementată în mod eficient, eșecul este o chestiune de timp.

Gând final

Am văzut în articolul de astăzi care este rolul strategiei. Aceasta nu poate fi ignorată prea mult. Este chiar recomandat să fie formulată încă de la deschiderea companiei. Până a întreprinde primele acțiuni pe piață.

Acesta este factorul major care delimitează o companie de succes de una care eșuează după lansare.

De cele mai multe ori un produs calitativ nu este suficient. Trebuie să avem o strategie clară de promovare web, publicitate și prezență pe social media. Toate aceste acțiuni vor fi în zadar dacă nu vor urmări același scop.